bila nak sedar?

3 comments
adus. kenapalah. kenapa kami* masih tak serius. SPM kan hujung tahun ni. bila nak sedar?
*perkataan kami merujuk kepada form5. tak percaya? kunjungi kelas prep kami di kelas Muslim.

cuma saya harap. selepas ini, bolehlah cuba untuk serius belajar. kan dah masuk penggal kedua!!
cuba ya..!!

kering dan kontang

0 comments
"kita di mana?"
"kita di dalam gua.."
"...dalam bunkerlah"
"bukan kita dalam pementasan ke?

*********

"aku cemas. aku takut"
"tak perlu kau takut. kau berlakon seolah-olah tiada apa yang berlaku"
"tidak. aku tak tahu berlakon"
"tipu. kau pandai berlakon.
"sumpah aku tak tahu"
"tipu. tipu. kau pandai berlakon. malah kau handal berlakon. dan kau sekarang sedang berlakon"
"oh ya. kita kan sekarang berada di pementasan"


itulah sedutan novel drama, bila tuhan berbicara (usah hiraukan buku disebelahnya di dalam gambar itu). apa yang saya suka, berkenaan lawaknya yang spontan dan menyegarkan. lebih fresh. bukannya dibuat-buat dan meloyakan seperti ini, opsss. di sebalik lawak itu, tercatat fakta-fakta yang sungguh mengajaibkan, (mungkin sesetengahnya memerlukan kerahan otak untuk berfikir) terutamanya mengenai hal-ehwal gunung berapi (oleh seorang watak vulkanologis, Sahlan). mungkin memenatkan otak kita membaca. tapi kepenatan akan hilang sejurus sahaja bertemu kembali jenaka oleh 3 watak utama. Sahlan, Razlan dan Mazlan.

oh ya.. sebelum terlupa, untuk pengetahuan, saya menghabiskan bacaan Bila Tuhan Berbicara sewaktu peperiksaan pertengahan tahun, 2 minggu. saya baca ketika jeda antara minggu pertama dan kedua. ya, sewaktu cuti hari ahad! kononnya melepaskan tension akibat tidak bersedia untuk exam.

selepas ini, kamu baca. dan kamu tulis sinopsisnya. atau plot. atau mungkin keluarkan 3 rangkai peristiwa yang menarik. alaa.. seolah-olah kamu menjawab subjek Bahasa Melayu, bahagian KOMSAS. ia boleh dijadikan sebagai salah satu latihan. sesuai untuk orang-orang yang malas (baca : kurang rajin) belajar, seperti saya. agaknya.

******

erm.. saya sekarang lebih gemar mencatat entri dalam bentuk kata-kata. dan jika minat ini berterusan, blog saya ini, warna gelap yang menguasai, mungkin bosan untuk ditatap, dibaca, dan dikunyah. kelihatan agak malap, kering dan kontang. tunggulah, mungkin satu hari nanti saya berpindah. siapa tahu..

kenapa ya?

0 comments
Kenapa ya? semenjak dan dua menjak ini, nafsu (er..bukan yang lain) untuk menulis tidak lagi membuak. jika di awal perasmian blog ini, idea tulisan mungkin berlambak-lambak membuak-buak. tetapi, sekarang makin pudar dan terus pudar.

Ya, ya. maafkan saya. bukan sengaja saya biarkan dipenuhi dengan debu-debu dan habuk-habuk. hakikatnya, kepala saya masih lagi sarat dengan idea-idea yang menarik, bernas, dan *da bomb. tapi... entah lah.

*****

Karnival futsal i-Metro di Subang. kami berjaya ke second round. dan berhenti di situ sahaja, dek kalah dengan team Fajar Selatan (berasal dari selatan tanah air, Johor agaknya). kami agak terkilan. kerana kami kalah last minute walaupun di awalnya mendahului (1 berbalas 0 agaknya). dan. akhirnya tewas 1-2. hampa!!

ya, memang hampa. kami salah satu team yang dianggotai oleh kanak-kanak comel (er.. baca : budak remaja) dalam kategori open. juga kami bermain di peringkat liga dengan begitu bergaya dan hip serta mengada-mengada sekali. kemudian terkandas di second round. hampa!!

jadual perlawanan ialah:
*pagi, lebih kurang pukul 9.30 pagi, peringkat liga.
*malam, selepas maghrib, peringkat kalah mati.


ya. kami terkandas di situlah. selepas maghrib. bayangkan. selepas kalut-kalut dan gesa-gesa pergi ke subang. dan berebut untuk solat maghrib (surau Rio de Futsal sungguh...fuh..best..). kemudian... kalah.. hampa!! penat!! letih!! kecewa!!

walaupun sebenarnya saya hanya menyumbang dalam satu game sahaja!

*****

tidak lama kemudian,

"jom main futsal! kali ni baru boleh betul-betul penat... (senyum)"

oh ya..
siapa yang mahukan teamnya juara, ajaklah saya bermain futsal.
*wooish*