Sebalik sibuk

0 comments
Dibalik kesibukan ini,
Sibuk add dan drop subjek,
Sibuk mematangkan diri di Permatang Pauh,
Sibuk melarikan diri dari masalah (ha ha ha.. ini kes tertentu),
Sibuk mencari talian jalur lebar,
Sibuk memulakan kehidupan yang serba-serbi berbeza,

Tak mungkin saya lupakan,
Kawan-kawan,
Saudara-saudara,
Yang berada di sana.

Selamat Memperingati Al-Quds.
21 Ogos.

Pening-pening

0 comments
Bila dah lama tak ditujukan peperiksaan dunia. Kepala jadi pening. Sekali lagi; sekejap saja lagi. Saya akan buat lagi peperiksaan dunia,sekali lagi. Macam dulu-dulu. Meskipun kali ini hanyalah pra.


*lawatan untuk pembaca
TOEFL

Bila mana saya dengar ceramah

0 comments
Saya ada menghadiri ceramah yang konon-kononnya untuk memantapkan saya dan juga yang lain-lain dalam menghadapi mehnah dan tribulasi yang sukar. Kerana segala yang bakal dihadapi sama ada di sini atau di sana (yang ini merujuk kepada dalam negara dan luar negara, bukan dunia dan akhirat) bukanlah sama seperti yang pernah dialami di sekolah. Jauh. Jauh benar perbezaan; kata beliau (tapi semestinya bukan dalam Bahasa Ibunda).

Ya. Walaupun saya amat-amat-amatlah (sengaja menyalahkan tatabahasa untuk menguatkan kata yang sememangnya telah kuat!) kureng dengan ceramah yang berbentuk motivasi. Ada sebab kenapa saya bersifat demikian.



Tapi saya sangat tertarik dengan sedikit isi yang beliau sampaikan. Ya, walaupun si penyampai bukan beragama Islam, jauh sekali mengamalkan sifat-sifat Islam yang sememangnya mulia.


"You want to be a thermometer or a thermostat?"


Ada apa dengan termometer? Ada apa dengan termostat?

Termometer. Tahu apa gunanya? Sudah pasti untuk menyukat suhu. Jadi apa masalahnya? Sifat semula jadi merkuri yang ada dalam termometer ialah ia sentiasa mengikut keadaan sekeliling. Kalau sejuk, maka ia akan mengecut. Begitulah sebaliknya jika dalam keadaan panas. Jadi, diaplikasikan dalam kehidupan manusia; dan antaranya saya, manusia terlibat akan ikut keadaan sekililing. Kalau baik sekelilingnya, maka itu sudah bagus. Kalau sebaliknya? Nau'dzubillah.

Termostat pula, apa kaitan? Termostat; boleh juga dipanggil controller, aircond controller misalnya. Jadi apa kaitannya? Jika kalian seorang yang elit, tipulah kalau mengaku tak memiliki aircond di rumah. Gunanya untuk apa? Menyejukkan Malaysia yang kadang-kadang panas. Tambah-tambah bila berada di bumi gersang nun di 'kuala' sana. Tak ke seronok bila cikgu kesukaan meng'offer' belajar di bilik P&P. Ha ha ha.. Tugasnya sajalah yang membuatkan berasa selesa. Begitu juga manusia; antaranya ialah saya, `kan bagus jadi macam termostat. Mengubah sekililing, bukan ikut sekeliling. Ayat power, lawan arus bukan ikut arus.



Yang benarnya, saya jadi malu sendiri. Bila mana yang berkata-kata bukanlah orang Islam yang pernah belajar Islam dalam suasana yang Islam. Tak macam saya. Hampeh betul saya.

"yeah, i know ur school"

0 comments
omgomgomgomgomg....

Dalam banyak-banyak orang yang saya temui dekat sini, langsung tiada orang yang tahu tentang daerah lama saya. Yang famous; sekolah sains, mrsm, dan sbp-sbp yang lain. Bila disebut tentang gua nun di hujung kuala, senyum saja `lah.

Alih-alih, orang kuat di sini pula yang tahu.

omgomgomgomgomgomg....

"yeah i know your school. all my kids now at Hidayah JB."

Hari-hari yang Tak Tersangka-sangka

0 comments
Ya.. Hari-hari yang tak tersangka-sangka.

Hari Sabtu.
Buat pertama kali dalam hidup saya, saya buat perkara yang tak pernah terlintas langsung dalam benak saya. Serius. I earn some money with thing that I like. Ha ha ha.. Projek pertama saya, insyaAllah akan membawa hasil, dan mungkin akan berkembang lagi. Dengan izin Allah.
Tunggu `lah pra-tonton yang bakal ditayangkan tak lama lagi. Juga dengan izin Allah.

Hari Ahad.
Buat pertama juga, (dan paling penting; paling gila dalam dunia materialistik saya) saya keluarkan duit yang tebal-tebal untuk shopping (baca : beli-belah di Pesta Komputer). Ha ha ha.. Pergi tanpa niat, pulang dengan hasil yang agak lumayan. Sila jangan ikut langkah seperti saya!

Hari Isnin.
Dan pertama kali juga `lah, saya buat kerja tak senonoh (baca : kerja gila). Ada patut, saya sempat bersantai-santai, bersenang-lenang, berjoli-joli sebelum masuk kelas. Hasilnya, berlari-lari anak saya dibuatnya dek tak mahu lambat masuk ke kelas.
0 comments
oh my.. (baca : ya Allah)

Macam mana lah saya boleh lupa.
Bukannya sibuk apa-apa.
Bukannya sibuk menelaah pun.
Bukannya sibuk homework.
Sibuk ke hulu ke hilir, bazir duit ada `lah.
Itupun saya lupa juga.

Apalah nak jadi dengan saya.
Macam mana saya nak minta syafaat nanti.
Syafaat waktu-waktu yang sangat kacau bilau.
Yang umat tertentu saja boleh minta.

Tapi,
Sirah nabi pun tak nak ingat.
Dah lepas beberapa hari baru teringat.
Itu pun 'teringat'.
Kalau tak...


Selamat Menyambut Isra' Mikraj.
Semoga Ambil Iktibar dan Pengajaran.