Usia yang muda

1 comments
Beberapa hari lepas Minggu lepas, macam biasa, saya pergi beriadah pada waktu-waktu awal malam. Ya, walaupun fikiran saya menerawang, teringat benda yang agak penting* yang bakal menjengah. Serius penting. Biasalah. Jiwa muda. Usia muda. Mana fikir sangat kesan-kesan dan akibat-akibat. Misalnya macam sekarang.

Quote pada malam tersebut.
"Orang muda kalau tak disibukkan dengan maaruf, nescaya akan diisi dengan perkara munkar."
Semua orang sibuk. Kalau tak betul-betul sibuk, mesti menyibuk. `Kan?
Sibuk politik, daripada siapa Ketua Wanita UMNO yang baru sampailah Obama yang 'change we can' itu. Sibuk menghadapi benda yang sangat-sangat-sangat penting* pun ada juga. Tapi okey jugalah, kalau sibuknya tu membangun jiwa, misalnya sibuk tentang ini. Macam mana pula orang sibuk belajar, dia sibuk nak improve skill main game contohnya, kononnya barulah nampak hip dan kool. Tak ke haru namanya.

Ya. Saya akui saya tergolong dalam golongan yang macam tu. Sibuk yang tak membangun langsung (mudah-mudah bukan sibuk perkara munkar, naudzubiLlah).

Oh ya. Kurang beberapa jam lagi. Saya akan menghadapi saat perhitungan yang penting (rujuk kepada *). Saat yang menentukan saya ini adalah seorang yang menggunakan wang rakyat dengan sebaik-baiknya ataupun, seorang yang hampeh yang tau bazirkan duit rakyat untuk perkara yang entahapaapaentah. Walaupun keputusan sekarang seolah-olah menunjukkan kehampaan.

Anyway, Doakan yang terbaik untuk saya!
[2:216]

Saya terima mesej!

4 comments
Beberapa hari yang lepas. Telefon bimbit saya didatangi satu teks pesanan ringkas. Bertulis;
dlm ktm ni,tnmpk student -nama sekolah- brskirt atas -nama anggota badan-, tigt plk. Cuti ble?

Kesimpulan;

Pertama
Nampak sangat saya berada di tempat yang salah. Orang macam saya tak punya kekuatan langsung untuk berada di tempat yang.. macam sekarang, tempat saya berada.

Kedua
Bila pengirim teks pesanan ringkas tersebut mention tentang cuti, baru saya sedar. Saya sudah lalui semua ini hampir satu semester. Wah wah....

Ketiga
Saya tak segera jawab mesej tersebut sebab tempoh kredit panggilan ketika itu sudah luput. So, ini jawapannya. "InsyaAllah awal bulan Disember"

Zaman mentah

6 comments
Tengah-tengah menerawang di dunia siber, tiba-tiba saya terlawat lawan sawang yang boleh dikategorikan ntahapaapantah. Bukan apa, saja-saja buang masa isi masa lapang (walaupun macam-macam lagi kena buat untuk kekalkan gred; 'konon-kononnya'). Tapi bagus juga! Saya 'ter'jumpa ini;

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Saya ingat lagi. Masa muda-muda dulu. Waktu usia masih mentah. Langsung tak kenal mana satu baik, mana satu buruk. Masa darah tengah baru mula nak mendidih, alaa darah sebelum darah muda (yang konon-konon darah remaja). Waktu masih dalam keadaan hingusan.

Saya selalu `lah juga buat kesalahan-kesalahan. Kesilapan nakal. Tak pernah pun terfikir kesan pendek, takpun kesan jangka panjang. Ataupun memang tak ada kesan buruk. Lupa nak pakai tali pinggang ke sekolah misalnya, atau seluar hijau yang tak menepati ciri-ciri dalam buku peraturan misalnya (siapa hidup sezaman dengan saya mesti tau fesyen tu macam mana, ha ha ha).

Mesti kesudahannya dendaan. Atau bahasa yang lebih mesra; 'iqob (bahasa Arab; melayunya denda `lah). Antara dendaan-dendaan yang famous contohnya, ketuk-ketampi on the spot ataupun tekan tubi on the spot. Itu biasa-biasa saja. Ada lagi unik!

Saya selalu jugalah kena denda yang unik tu. Biasa `lah baru mula nak kenal dunia baru, mesti susah nak melekat di sekolah. Hasilnya, saya tak pernah sampai ke sekolah sebelum pukul 6 bila cuti di penghujungnya. Lalu dendaannya sangat unik.

Apa ya denda yang unik tu? Ha ha ha....
Menulis kalimah istighfar beratus-ratus atau ribuan malahan, di atas carikan kertas.

*Rindu pula situasi macam tu. Mana ada dah sekarang!*

Aduh!

0 comments
Tiba-tiba, saya dapat teks pesanan ringkas;
"Bisnes plan tu di awal kan.bukan isnin depan tapi jumaat ni."
Alamak!!
Mampus*. Bila masa pulak* nak buat advertisement ni... Esok dah hari apa. Pastu*... Mampus*...


*Bahasa kasar disini disengajakan. Boleh?

Cara-cara menenangkan fikiran

6 comments
Lantaklah! Apa nak kata pun. Saya rasa saya tak setenang dulu. Jadi saya cari jalan untuk keluar dari kemelut ini! InsyaAllah berada di landasan yang elok.

Saya buat aktiviti mengcustomize desktop. Best! Serius best!

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Visual Style : NervosaVS
Wallpaper : Minimalist
IconPackager : F.I.P
Dock Icon : Eclipse 2
Rainmeter : SummerSlide


Sekurang-kurangnya lega jugalah hati yang lara ni. :)
Alhamdulillah~