Pandu lalu

3 comments
Tahu pandu lalu? Atau bahasa penjajah dipanggil drive thru. Jikalau kalian penggemar makanan segera, tipulah tak kenal benar dengan istilah itu. Ini adalah entri segera ala-ala drive thru.

Oh, berbalik kepada asal. Saya tahu. Janji manis selalu ditabur-tabur. Gula-gula disumbat-sumbat. Tapi itu semua ilusi semata. Tak pernah tertunai. Misalnya; membuat tutorial mengindahkan desktop masing-masing macam entri yang sebelum ini (entah bila tarikhnya, saya pun dah lupa).

Tapi. Saya bukanlah pemungkir. Penipu. Atau istilah-istilah menyakitkan yang lain. Suatu hari, InsyaAllah, akan terkeluar juga apa yang saya pernah janjikan.

Cuma sekarang masa seolah-olah diputar laju. Semua berlalu pantas. Dalam beberapa kerdipan mata saja. Maklumlah. Ini pertama kali dalam sejarah.


*Jemputan*
Siapa-siapa yang berkelapangan esok. Jemput hadir kenduri. Kurang 12 jam dari waktu sekarang (tika saya menulis ini). Keraian yang meraikan mempelai yang baru. Di rumah saya. Mahu datang, tapi tahu di mana letak duduknya tempat tinggal saya, sila hubungi saya!
Untuk pastikan yang betul-betul hadir adalah jasad yang bernyawa dan betul-betul dikenali. Takut-takut scammers yang muncul. Bahaya jenayah siber yang leluasa bagai nak rak sekarang.

Cerita-cerita dan konklusi

4 comments
Cerita Satu
Kelas kimia boleh dikatakan kelas yang paling saya suka berbanding dengan kelas-kelas lain. Walaupun dalam kelas itu, saya terpaksa jadi minoriti. Saya ingat cikgu kimia saya pesan; dalam larutan terisi dengan 2 perkara. Solute dan solvent. Benda yang di larut dan pelarut (dalam Bahasa Melayunya kalau tak silap). Pelarut tak semestinya air, benda yang di larut tak semestinya sirap (misalnya mahu bancuh air sirap, misalnya!). Dalam kimia, peratusan kandungan yang akan menentukan mana satu solute, mana satu solvent. Kalau (untuk bancuh sirap) air diletakkan hanya sedikit berbanding sirap, air tak `kan dipanggil solvent. Ini cerita satu.

Cerita Dua
Serius. Persediaan saya menghadapi ujian maut (baca : peperiksaan final `ja sebenarnya) saling tak tumpah macam saya menempuh ujian besar untuk pelajar sekolah menengah dahulu kala. Langsung tak bersedia. Tahu-tahu bila esok ada paper, mau menyumpah seranah! Apa yang membezakan saya pada kali ini dengan waktu bersekolah menengah dulu; tawakal. Saya dapat rasakan jumlah tawakal saya cukup kecil berbanding dulu-dulu, biarpun sama-sama tak bersedia. Tapi sekurang-kurangnya, setiap usaha biarpun sangat kerdil patutnya bersandarkan pada Maha Kuasa, `kan?

Cerita Tiga
Habis saja paper terakhir hari khamis, mulalah saat-saat gembira (boleh dikatakan saat gembira yang palsu). Beberapa bahagian pagi saya, habis untuk peperangan digital berlawan sesama sendiri. Melayang beberapa helai not kertas. Malamnya, entah macam mana saya sampai di LCCT. Dalam sekelip mata, saya tercampak ke tempat yang pelbagai.

Cerita Empat
Hujung minggu yang lepas juga, saya ada menjemput rakan pulang bercuti (boleh kata menjemput `kan?), dari Melaka katanya. Saya dengan nada sinis; "orang lain nak cuti sem, dia pun nak cuti jugak!" Dia membalas; "cuti raya laa, raya haji." Opss, `kan malu sendiri.
Ha ha ha

Konklusi
Saya simpulkan, saya hampir terlarut. Ya, macam solute yang cikgu chemistry saya pesan tu. Sampai tarikh hijri pun boleh lupa. Kalau boleh janganlah kalian pergi ke tempat yang aneh dan langsung tiada rakan yang benar-benar membantu,


Salam AidilAdha
*lambat pasal mood menulis kurang*