Saya sedih dengan humaniti

0 comments
Saya sedih. Sedih sangat-sangat, dengan humaniti.

Saya rasa, saya telah gagal. Setakat ini, dalam humaniti. Gagal dengan hubungan humaniti. Sesama manusia. Sesama insan, rakan.

Saya rasa betul-betul mengabaikan hak-hak sesama manusia. Saya tinggalkan apa yang patut saya tunaikan. Saya rasa saya sudah jauh, sangat jauh dengan fiqh baina an-nas. Saya kufurkan ilmu yang saya ada.

Akibatnya, saya juga tidak dapat apa-apa yang patutnya saya terima. Hak-hak kepada saya jangan haraplah saya terima. Saya tak layak. Kerana saya juga yang tunaikan hak-hak kepada orang lain.
Salah saya yang sebetulnya.


Dengan humaniti, saya sedih. Sangat-sangat sedih.

Hukum Karma?

1 comments
Saya tak tahu apa istilah tepat untuk apa yang terjadi pada saya semalam. Entah macam mana istilah karma bermain-main di medan fikiran saya. Tapi apa yang faham, masa belajar sejarah silibus tingkatan 4, karma itu istilah 'mati hidup semula'. Khusus untuk buddhism tak silap saya, sampai mencapai tahap yang paling agung; moksha. Istilah apa lagi entah, saya pun dah lupa. Juga malas nak ingat pun.

Semalam secara ringkas, saya terkena balasan baik, dibalas buruk. Mudahnya, saya terima nasib yang baik, kemudian ditimpa kesusahan. Lebih kurang `lah.

Selalunya, bila pulang ke rumah tempat menginap saya buat masa sekarang, saya selalu jenguk-jenguk peti surat. Mana tahu ada isi-isi yang penting. Semalam, macam biasa, saya jenguk, bil elektrik sampai. Saya lega, sebab entah apa masalah berkait dengan elektrik. Meter rosaklah, bacaan meter terlebihlah. Entahlah. Syukur sangat-sangat meter elektrik dapat berfungsi dengan sempurna.

Tapi, yang buat lebih-lebih terkejut. Bil yang perlu dibayar. Negatif. Ha ha ha. Rezeki jumaat apa entah, tiba-tiba bil elektrik datang dengan perkiraan negatif. Saya kira-kira boleh kata setahun elektrik percuma. Agaknya kecelaruan sebelum-sebelum selesai gamaknya.

Hukum alam agaknya, gembira saya bertukar tragedi. Petangnya, saya bersegera. Ada ujian lagi. Saya berkira-kira, macam biasa, persediaan yang minima. Cukup-cukup makan. Yang penting tawakal itu ada.

Saya masuk kelas, saya tengok soalan. Nampak mudah. Saya jawab yakin.

Tamat masa menjawab. Di luar kelas, macam biasa, kecoh-kecoh. Sudah pasti kaitnya ujian tadi. Tapi, luluh jantung, bila saya tahu, saya jawab tak menepati kehendak soalan. Hilang markah yang banyak sekelip mata. Ya Allah... Terdiam saya.


Kalau mengikut akal manusia yang cetek ini semata-mata. Ya, macam saya sebut. Mungkin macam hukum karma. Atau apa-apa saja yang terjadi mengikut hukum-hukum mitos atau logik akal semata. Tanpa ada sebarang guideline. Saya tenangkan hati. Kehendak Maha Kuasa. Ada sebab kenapa saya dihijabkan dengan membaca soalan betul-betul.

"Allah tahu apa yang terbaik untuk kamu walau kamu tidak suka"

Susah!

2 comments
Susah, kalau benda yang tak sepatutnya jadi agenda utama.


Langsung tak pernah terlintas dalam benak saya mengejar gred A semata-mata dalam mata pelajaran tertentu. Oh mungkin tak mengejar itu secara literal atau pun fizikal. Saya rasa kedua-dua sekali kot.

Kalau boleh, saya cuba untuk mengelak daripada teru-menerus menelaah, mengulang kaji atau apa sahaja perkataan yang boleh digunakan. Selalunya saya berjaya. Ya lah, belajar bukan semata periksa atau skor A banyak kemudian masuk universiti kemudian dapat kerja besar, gaji besar. Bukan. Sebab itu, saya terjemahkan dengan perbuatan, sungguh-sungguh. Saya selalu malas-malasan. Bukan apa, belajar bukan setakat periksa. Saya bisik selalu-selalu.

Tapi entah macam mana, saya boleh berjaya. Rezeki Allah saya kira. Tuhan maha kuasa. Segala rahsia dalam genggaman-Nya. Kita manusia hanya mampu menurut.

Kuasa Allah. Sekarang saya tercampak di tempat saya berada sekarang. Dan buat rakan-rakan, serius jelas benar perubahan pada saya. Saya, tidak boleh tidak, terpaksa mengagendakan sesuatu memang jauh sekali nak fokus dahulu kala. Iaitu, gred akademik. Oleh itu, kerajinan saya yang mula-mula dibuat-buat mula dibiasakan. Malas-malas itu masih ada. Tapi malas saya dengan penuh risau. Selalunya.

Baru tadi. Saya sekali bertemu dengan orang penting (mungkin penting betul) program study saya. Macam biasa, gertakan dan ugutan diberhentikanlah, digantunglah, dan entah apa diungkapkan lagi pun saya dah lupa. Tak lupa juga diingatkan sekali lagi pasal entah application university, entah TOEFL. Malas saya mahu fokus. Oh tidak. Saya sudah menjadi orang lain. Itu terpaksa diagendakan juga.

Juga, yang betul-betul menarik perhatian, saya diingatkan. semester ini hanya tinggal 3 minggu saja. Mula-mula saya senyum. Iyalah. Dah lama tak berehat panjang-panjang, berehat di rumah. Tapi, terus risau. Jangan lupa, tempoh 3 minggu, mana nak letak final exam. Projek-projek yang tertangguh lagi. Oh tuhan, betul-betul saya katakan.

Agenda utama saya sama sekali sudah berubah. Umat entah macam mana lah saya ni!

Oh ya, esok saya ada ujian. Sekali lagi. Doa-doa yang saya harapkan. Semoga menjadi 'rakyat yang tahu bersyukur'.