Nakbah!

2 comments
Anak-anak kecil pun peduli. Anda?
Mubasyir MS, 10 Januari 09, Stadium Melawati


61 tahun berlalu. Masih dalam cengkaman. Kenapa?

Sudah lama tak bermanja-manja dengan fotografi

2 comments


Saja berjalan-jalan sekitar alam maya. Terjumpa satu karya. Yang saya kira tak kurang hebatnya. Kagum.

Walaupun pada mulanya memang saya mahu lihat-lihat aperturenya bagaimana, kadar ISO, dan tempoh shutter speed panjang atau pendek. Juga dari sudut kaca mata professional sememangnyalah lebih tertumpu pada hebat atau tidak bokeh, kadar DOFnya, atau Rule of Third dipatuhi atau tidak. Dan biarpun kritikan yang dilemparkan lebih ke arah teknikal sebuah foto. Tapi saya yakin, ada yang lebih patut dipelajari dalam gambar tersebut.

Kadang-kadang

10 comments
Ada kalanya saya kononnya bersifat high culture*. Misalnya, kadang-kadang saya suka muzik. Muzik yang high-class yang bersifat bangsawan kononnya. Ya, kadang-kadang.

Saya terjumpa. Secara tak sengaja muzik yang agak bersifat bangsawan yang dicedok dari muzik mainstream. Suka untuk saya kongsi-kongsi.




*Istilah high-culture saya pelajari melalui subjek Sosiology, sains sosial yang bersifat kemanusian, lari dari bidang sebenar saya.

Hari ini

0 comments
Baru pulang dari konvensyen. Keletihan. Sudah lama tak mendengarkan idea-idea penting. Yang bila didengari, sangat beerti. Seolah bernyawa semula.

Pengajaran untuk hari ini.

I.
Sesungguhnya, saya sangat bersyukur. Rupanya, masih ramai muslim yang masih faham dan cuba memahami, apa yang sepatutnya seorang muslim perlu peduli. Setelah beberapa lama dijamu mata dan telinga dengan entah apa-apa, yang kadang langsung tak patut dihidangkan depan saya. Sungguh, saya rasa tenang. Biarpun lelah dengan sesak manusia.

II.
Saya pelajari 2 perkataan baru. Anti-semitism dan pogrom. Yang saya kira sangat berharga dalam laci kosa kata saya.

Genre country

0 comments
Sambungan kepada Dasar pandang ke timur, saya juga tiba-tiba suka kepada irama country. Tiba-tiba enak benar irama cowboy. Tiba-tiba saja.

Imej dan Imejan

0 comments
Tak dinafikan. Sekarang fikiran saya bercelaru. Serabut. Kalau boleh dizahirkan, macam wayar dalam mesin-mesin ajaib seperti digambarkan dalam cerita fantasi kanak-kanak. Berserabut dengan wayar bersambung sana-sini tanpa pengakhiran.

Keadaan lebih mengharukan semenjak beberapa hari lepas. Atau lebih jitu dan akurasi, 2 hari lepas, waktu menginjak maghrib. Entah macam mana. Imaginasi lampau ganas membayangi fikiran. Macam projekter memancar-mancar tak berhenti. Dari kisah kelas yang lelakinya tak cukup untuk sepasukan bola sepak sampailah ketika menghadap Ustaz untuk menghantar pelajaran baru. Semua sibuk berputar dalam benak.

Lagi galak menunjukkan diri, entah kenapa saya teringat-ingat 2 peristiwa ni.

Pertama, jalan-jalan ke Melaka. Beberapa tahun lepas. Idea gila siapa entah, menghabiskan cuti dengan berjalan-jalan ke Melaka. Agenda utama; memancing ikan keli sebesar paha manusia normal di kolam. Hasilnya memang lah memuaskan. Tapi pengorbanan wang ringgit memang satu pengorbanan. Kagum.

Kedua, entah kenapa peristiwa makan-makan di Bangi 4 tahun yang lepas tiba-tiba memancar dalam imaginasi saya. Dari kisah pembahagian tugas siapa masak-masak, siapa main-main, siapa itu-ini, sampailah kisah kembali ke rumah setelah berpeluh-peluh secara tiba-tiba sebelum bubar. Entah idea gila siapa main bola waktu tu. Lebih kreatif, pulang dengan kenderaan awam, dengan badan bau entah apa-apa, sambil mengusung entah tong nasi, bekas polistrene, malahan P.A system. Sungguh mengundang pandangan setempat. Lucu berbaur kagum.

Entah kenapa. Tiba-tiba teringat.

Dasar pandang ke timur

0 comments
Entah kenapa. Tiba-tiba belakangan ini. Saya seolah macam mengiyakan dan mengikut saranan perdana menteri keempat.
Dasar pandang ke timur