Tapi..*

*sambungan daripada entri sebelum ini

Kala ini, memang saya diberikan peluang sekali lagi untuk bertemu bulan yang sangat-sangat mulia (ya..walaupun sekarang sudah ke penghujung). Orang berpeluang bertemu Ramadhan sangat-sangatlah beruntung. Macam saya. Tapi..


Kalau dulu, pagi-pagi lagi suasana mula kecoh-kecoh. Semua berebut-rebut nak sahur; walaupun sekadar berlaukkan ikan masin dan telur masin. Berebut tu yang nikmat. Sambung pula dengan solat-solat sikit. Tilawah. Solat jemaah.

Pagi, ke sekolah. Ya, walaupun kadang mengangguk tanpa di tanya (baca : tersengguk). Menahan kantuk sampai ke tengahari. Juga diselangi tidur di musolla sampai terlajak (ha ha ha..). Petang, kepenatan bermain tak ingat dunia. Malam sejurus tarawih terus melantak moreh sampai terlupa prep. Ya, terlupa walaupun ada trial pada sebahagian Ramadhan.

Waktu-waktu sekarang. Jauh beza. Seolah berpindah ke planet yang asing. Sangat pelik dari pandangan saya. Tak tahulah orang lain.

Ramadhan kali hanyalah sekadar lapar dahaga. Langsung tiada penghayatan puasa. Ke kelas sana-sini mengurangkan pahala puasa. Biasalah; kawasan minoriti. Balik rumah, tak terlihat langsung usaha mengihya'kan Ramadhan. Yang ada, nak buka apa nanti? Assignment bila nak buat? Balik-balik benda dunia. Memang saya terasa janggal awal-awalnya. Tapi dari awal sebegitu, mana tak terikut. Sedangkan ikan boleh tersasar di sungai deras. Apatah saya yang tak seberapa ini.

Sedih memang sedih. Nasib baik hujung-hujung minggu menjadi back up. Sepanjang Ramadhan, bila tiba hujung minggu saya 'lari' dari rumah. Cukuplah ia menjadi pemujuk.

Pesan saya, kalian yang masih berpeluang. Penuhkan lah apa-apa yang patut. Sebab suasana masih ada. Bila jadi macam saya; salahkan diri sendiri!

0 comments :: Tapi..*