Prioriti

Menukar fikrah yang sedia ada kepada sesuatu yang berbeza sangat-sangatlah menyakitkan. Juga memenatkan. Walaupun taklah sepenuhnya bertukar, sebahagian saja. Cukup perit. Mungkin tak biasa gamaknya.

Tak pernah langsung sebelum-sebelum, agenda terbesar untuk memastikan gred akademik ditahap yang tinggi. Selalunya, saya hanya tangkap muat. Cukuk-cukup makan. Asal ada nampak usaha sikit-sikit jadilah. Mungkin rezeki. Allah yang tentukan. Mudah-mudahan bukan istidraj (na'udzubillah) tapi nikmat kurnia tuhan.

Sekarang, sungguh berbeza. Saya cuba untuk bersikap biasa di tempat sebegini. Heh, tak menjadi. Baru-baru ni, kami (merujuk kepada rakan-rakan jua) dikunjungi orang yang bertanggungjawab di atas pencapaian kami. Ha ha ha, langsung haprak gred kami yang lepas, ha ha ha. Langsung dituduh rakyat yang tak tahu bersyukur. Menghabiskan duit rakyat sesuka hati, tak membalas jasa langsung*. Ha ha ha.

Jadi, saya tidak boleh tidak terpaksa meletakkan permasalahan gred akademik di tempat pertama mengalahkan yang lain-lain. Mungkin keterlaluan. Cukuplah termasuk dalam prioriti, taklah mengalahkan agenda-agenda lain ke belakang habis.

Serius, susah. Penat. Lelah. Sekarang pun tak habis-habis lagi. Banyak lagi nampaknya projek-projek, research-research dan assignment-assignment. Nampak sangat saya bukanlah orang yang berbakat untuk menjadikan prioriti gred akademik sebagai nombor 1 berbanding lain-lain. Macam isu yang terhangat dalam negara sekarang; semuanya berkaitan isu bahasa.


*Ayat tersebut adalah tokokan semata-mata, saya olah supaya menarik perhatian para pembaca seperti kalian. Ha ha ha.

2 comments :: Prioriti

  1. oh. aku juga begitu. cuba dan cuba.

  2. usaha pun usaha juga

    prioriti utama jangan lupa