Imej dan Imejan

Tak dinafikan. Sekarang fikiran saya bercelaru. Serabut. Kalau boleh dizahirkan, macam wayar dalam mesin-mesin ajaib seperti digambarkan dalam cerita fantasi kanak-kanak. Berserabut dengan wayar bersambung sana-sini tanpa pengakhiran.

Keadaan lebih mengharukan semenjak beberapa hari lepas. Atau lebih jitu dan akurasi, 2 hari lepas, waktu menginjak maghrib. Entah macam mana. Imaginasi lampau ganas membayangi fikiran. Macam projekter memancar-mancar tak berhenti. Dari kisah kelas yang lelakinya tak cukup untuk sepasukan bola sepak sampailah ketika menghadap Ustaz untuk menghantar pelajaran baru. Semua sibuk berputar dalam benak.

Lagi galak menunjukkan diri, entah kenapa saya teringat-ingat 2 peristiwa ni.

Pertama, jalan-jalan ke Melaka. Beberapa tahun lepas. Idea gila siapa entah, menghabiskan cuti dengan berjalan-jalan ke Melaka. Agenda utama; memancing ikan keli sebesar paha manusia normal di kolam. Hasilnya memang lah memuaskan. Tapi pengorbanan wang ringgit memang satu pengorbanan. Kagum.

Kedua, entah kenapa peristiwa makan-makan di Bangi 4 tahun yang lepas tiba-tiba memancar dalam imaginasi saya. Dari kisah pembahagian tugas siapa masak-masak, siapa main-main, siapa itu-ini, sampailah kisah kembali ke rumah setelah berpeluh-peluh secara tiba-tiba sebelum bubar. Entah idea gila siapa main bola waktu tu. Lebih kreatif, pulang dengan kenderaan awam, dengan badan bau entah apa-apa, sambil mengusung entah tong nasi, bekas polistrene, malahan P.A system. Sungguh mengundang pandangan setempat. Lucu berbaur kagum.

Entah kenapa. Tiba-tiba teringat.

0 comments :: Imej dan Imejan