Goal Setting (?)

Saya dihidangkan dengan perkara-perkara yang berkait-rapat dengan motivasi, pada Ahad yang lepas. Salah satu isi yang cuba disuapkan kepada saya, dan orang-orang di sekitar saya; goal setting atau saya 'alih bahasa'kan sebagai matlamat (bukan gol bola sepak, diulangi bukan gol yang di tengah-tengah padang bola sepak!).

Ini adalah contoh yang beliau berikan.

Long Term
- to be an actuarist.
- open a new firm.

10 or 20 Years After
- hold a bachelor degree in actuary.
- continue master degree.

Short Term
- score in every test, exam, quiz.
- entering into a top university in the world.

Huh.
Kalaulah ceramah ini berlaku di daerah saya yang sebelum-sebelum ini. Ha ha ha. Saya percaya, mesti ada suara sumbang di belakang sana. Takpun secara tiba-tiba akan ada telur mentah dan tomato yang beterbangan entah dari mana datangnya (alaa bayangkan penyanyi suara sumbang menyanyi di khalayak). Ini perlambangan yang sangat hiperbola. Bahasa yang lebih mudah; tak puas hati.

Kenapa?
Serasa saya, saya bukan hidup sekadar belajar pandai-pandai. Dapat masuk universiti. Dapat kerja canggih. Gaji banyak. Bukan! Hidup saya bukan klise 'orang tua yang susah menyuruh anaknya teruskan persekolahan'.

Macam mana 'kehidupan' selepas kehidupan di sini? Atau bahasa mudah; macam mana kalian nak hidup lepas kalian mati? Atau bahasa yang paling leweh; akhirat kau macam mana?

'Belajar pandai-pandai, masuk universiti, kerja power-power, pastu gaji tinggi' bukan goal saya. Itu yang pasti. Goal selepas mati itu lebih penting.

*edited
Alamak! Takutnya kalau yang menyuap tu, baca entri saya ni. Habis saya.. ha ha ha

2 comments :: Goal Setting (?)

  1. anda actuarist?

    bagai mimpi..

    hurm..tak sangka.. ada bakat sains aktuari!!!

  2. `kan saya katakan,
    sebagai contoh.


    oh ya.
    ini semua ketentuan.
    :)