Usia yang muda

Beberapa hari lepas Minggu lepas, macam biasa, saya pergi beriadah pada waktu-waktu awal malam. Ya, walaupun fikiran saya menerawang, teringat benda yang agak penting* yang bakal menjengah. Serius penting. Biasalah. Jiwa muda. Usia muda. Mana fikir sangat kesan-kesan dan akibat-akibat. Misalnya macam sekarang.

Quote pada malam tersebut.
"Orang muda kalau tak disibukkan dengan maaruf, nescaya akan diisi dengan perkara munkar."
Semua orang sibuk. Kalau tak betul-betul sibuk, mesti menyibuk. `Kan?
Sibuk politik, daripada siapa Ketua Wanita UMNO yang baru sampailah Obama yang 'change we can' itu. Sibuk menghadapi benda yang sangat-sangat-sangat penting* pun ada juga. Tapi okey jugalah, kalau sibuknya tu membangun jiwa, misalnya sibuk tentang ini. Macam mana pula orang sibuk belajar, dia sibuk nak improve skill main game contohnya, kononnya barulah nampak hip dan kool. Tak ke haru namanya.

Ya. Saya akui saya tergolong dalam golongan yang macam tu. Sibuk yang tak membangun langsung (mudah-mudah bukan sibuk perkara munkar, naudzubiLlah).

Oh ya. Kurang beberapa jam lagi. Saya akan menghadapi saat perhitungan yang penting (rujuk kepada *). Saat yang menentukan saya ini adalah seorang yang menggunakan wang rakyat dengan sebaik-baiknya ataupun, seorang yang hampeh yang tau bazirkan duit rakyat untuk perkara yang entahapaapaentah. Walaupun keputusan sekarang seolah-olah menunjukkan kehampaan.

Anyway, Doakan yang terbaik untuk saya!
[2:216]

1 comments :: Usia yang muda

  1. ma'rof tu ape? jiran saya belum lagi ade nama ma'rof